PROEFKEUKEN VANILLA VENTURE * AMSTERDAM
Delicatessengroothandel Vanilla Venture importeert producten met een bijzonder verhaal van over de hele wereld: olijven, specerijen, truffels en nog veel meer. En natuurlijk vanille waar het ooit allemaal mee begonnen is. In het magazijn in Amsterdam is een proefkeuken gerealiseerd waar chefs en andere culinaire professionals inspiratie op kunnen doen. Marieke heeft het concept van de proefkeuken verder uitgedacht en uitgewerkt in zowel tekst als beeld en het interieurontwerp gemaakt. Belangrijk aspect hierbij is de manier waarop de analoge en de digitale wereld samen kunnen komen om kennis te ontwikkelen.
CONCEPT * TEKST
CONTACT & VERBINDEN > INSPIRATIE
Het gaat om contact maken met het eten en met elkaar. Vanilla Venture zorgt voor de verbinding tussen mensen & eten en mensen & mensen door eten en mensen fysiek samen te brengen. Daar moeten mensen wel voor openstaan; openstaan om contact te maken om verbinding aan te gaan en om geïnspireerd te worden. Om nieuwe mensen te leren kennen, nieuwe producten te ontdekken, nieuwe producten en gerechten te proeven.
BELEVEN & ETEN > VOEDEN
Samen ervaren hoe het is om iets echt te proeven, te ruiken, te zien, te horen en te voelen. Kortom: alle zintuigen worden geprikkeld. We eten om ons lichaam te voeden, niet alleen om te vullen. Eten verbindt je met anderen door ervaringen te delen. Doet het je denken aan iets dat je eerder hebt geproefd, een fijne herinnering? Of aan een plek waar je eerder bent geweest? Mensen vinden het belangrijk om erbij te zijn, om zich bijzonder te voelen en om gezien te worden.
ANALOGE & DIGITALE INFORMATIE > KENNIS
Het bovenstaande lijkt vooral fysiek mogelijk te zijn. Maar hoe gaan we om met digitale ontwikkelingen? Mensen vinden het fijn om zelf dingen te ontdekken. Je kunt van elkaar leren in de ‘echte’ wereld, maar de digitale wereld heeft een schat aan informatie. Door mensen gericht te laten zoeken naar informatie vinden ze wat ze zoeken en meer dan dat. Je klikt en swipet van het één naar het ander en ontdekt ‘per ongeluk’ weer iets nieuws. Hiervoor moet je je kunnen terugtrekken en afzonderen. Het liefst niet met andere mensen erbij. Want zodra je een telefoon in je hand hebt, is fysiek contact niet meer mogelijk. Door ze hun fysieke ervaringen online te laten delen beklijft het nieuw geleerde beter. Hoe dagen we ze uit om dat te doen? Zorgen dat informatie kennis wordt en gebruikt kan worden in de praktijk en dat mensen vertellen over wat ze hebben meegemaakt.
BLIKVANGER & DETAILS > VISUEEL CONTRAST
Het contrast met het magazijn mag best groot zijn; je stapt een andere wereld in als je de proefkeuken binnenkomt. Bij de binnenkomst van een ruimte heeft het visuele aspect de overhand. Om een wauw-effect creëren is het belangrijk om een krachtig contrast te gebruiken. Één element dat je blik vangt en de rest van de ruimte sluit daarop aan. Naast die blikvanger zijn de details net zo belangrijk, het zijn de kleine dingen die onbewust een groot effect hebben.
IDENTITEIT & KARAKTER > VANILLA VENTURE
De producten maken Vanille Venture het bedrijf tot wat het is en dat moet terugkomen in het interieur. Niet per se letterlijk en figuurlijk, maar het verhaal van de producten moet aanwezig zijn. Daarnaast zijn de kleuren, vormen en materialen middelen om de identiteit en het karakter van Vanilla Venture te vertalen.
Het gaat om contact maken met het eten en met elkaar. Vanilla Venture zorgt voor de verbinding tussen mensen & eten en mensen & mensen door eten en mensen fysiek samen te brengen. Daar moeten mensen wel voor openstaan; openstaan om contact te maken om verbinding aan te gaan en om geïnspireerd te worden. Om nieuwe mensen te leren kennen, nieuwe producten te ontdekken, nieuwe producten en gerechten te proeven.
BELEVEN & ETEN > VOEDEN
Samen ervaren hoe het is om iets echt te proeven, te ruiken, te zien, te horen en te voelen. Kortom: alle zintuigen worden geprikkeld. We eten om ons lichaam te voeden, niet alleen om te vullen. Eten verbindt je met anderen door ervaringen te delen. Doet het je denken aan iets dat je eerder hebt geproefd, een fijne herinnering? Of aan een plek waar je eerder bent geweest? Mensen vinden het belangrijk om erbij te zijn, om zich bijzonder te voelen en om gezien te worden.
ANALOGE & DIGITALE INFORMATIE > KENNIS
Het bovenstaande lijkt vooral fysiek mogelijk te zijn. Maar hoe gaan we om met digitale ontwikkelingen? Mensen vinden het fijn om zelf dingen te ontdekken. Je kunt van elkaar leren in de ‘echte’ wereld, maar de digitale wereld heeft een schat aan informatie. Door mensen gericht te laten zoeken naar informatie vinden ze wat ze zoeken en meer dan dat. Je klikt en swipet van het één naar het ander en ontdekt ‘per ongeluk’ weer iets nieuws. Hiervoor moet je je kunnen terugtrekken en afzonderen. Het liefst niet met andere mensen erbij. Want zodra je een telefoon in je hand hebt, is fysiek contact niet meer mogelijk. Door ze hun fysieke ervaringen online te laten delen beklijft het nieuw geleerde beter. Hoe dagen we ze uit om dat te doen? Zorgen dat informatie kennis wordt en gebruikt kan worden in de praktijk en dat mensen vertellen over wat ze hebben meegemaakt.
BLIKVANGER & DETAILS > VISUEEL CONTRAST
Het contrast met het magazijn mag best groot zijn; je stapt een andere wereld in als je de proefkeuken binnenkomt. Bij de binnenkomst van een ruimte heeft het visuele aspect de overhand. Om een wauw-effect creëren is het belangrijk om een krachtig contrast te gebruiken. Één element dat je blik vangt en de rest van de ruimte sluit daarop aan. Naast die blikvanger zijn de details net zo belangrijk, het zijn de kleine dingen die onbewust een groot effect hebben.
IDENTITEIT & KARAKTER > VANILLA VENTURE
De producten maken Vanille Venture het bedrijf tot wat het is en dat moet terugkomen in het interieur. Niet per se letterlijk en figuurlijk, maar het verhaal van de producten moet aanwezig zijn. Daarnaast zijn de kleuren, vormen en materialen middelen om de identiteit en het karakter van Vanilla Venture te vertalen.